I kön framför systembolaget

fbt

Kl. 09.59 – Femton IOGT-NTO:are i kön framför Systembolaget i Växjö, i ivrig väntan på att Systembolagets klocka ska visa 10.00. Det är dags för studiebesök på Systembolaget vid Samarkand, ett stort köpcentrum i utkanten av Växjö. Inne på systembolaget står föreståndaren plus tre övriga ur personalen redo att ta emot oss på bästa sätt.

sdr

Tydligt och bra exponerade alkoholfria drycker.

Studiebesöket började med en  kort redogörelse för hur  Systembolaget exponerar och arbetar för att marknadsföra och öka försäljningen av alkoholfritt.  Att öka den alkoholfria  försäljningen är en uppgift som  Systembolaget  genomför i medvind. Många nya sorter har kommit under senare år. Vi som varit med några år minns den tiden då det enbart fanns två sorter alkoholfritt alternativ på Systembolaget, Rothlack och  Weislack. Ingen av sorterna smakade särskilt bra. Nu finns hundratals sorter att välja mellan. Det finns ett tydlig  mönster att fler som dricker alkohol ibland väljer det alkoholfria alternativet. Detta på grund av att det alkoholfria alternativet smakar bra. De finns också en allt mer ökad medvetenhet hos Systemets kunder att de som dricker alkoholfritt även ska kunna få något gott och festligt på arrangemang där det finns alkohol.

Gott om hyllrader med alkoholfria alternativ.

Vitmarkerade hyllrader är lika med alkoholfritt.

En av personalen gav ett trevlig exempel. En yngre tjej hade glömt sin legitimation. Hon fick alltså inte köpa någon alkohol. Hon presenterades de alkoholfria alternativen och blev imponerad. Handlade och var nöjd.

Andra tendenser som personalen ser är att firmafester har byt karaktär, allt mindre starksprit erbjuds. Öl och vin bjuds det begränsat på. Det alkoholfria alternativet glöms oftast inte bort på firmafester. Om det någon gång skulle glömmas bort så är det Systembolaget uppgift att påminna. Allt oftare blir välkomstdrinken alkoholfri för samtliga inbjudna på fester.

dav

Samtal om möte med alkoholen. Vad ser Systembolagets personal för utveckling?

Naturligtvis blev det även en diskussion om alkoholpolitik och om hur  vi förhåller oss till alkoholen. De närvarande  tycktes vara överens om att även alkoholfritt kan vara en trigger för personer som tidigare missbrukat alkohol. Det gäller alltså att ha ett genomtänkt förhållningssätt kring när det är lämpligt eller olämpligt att erbjuda alkoholfria alternativ. Ibland kan det vara bättre att enbart erbjuda dryck som inte kan kopplas till alkoholtraditionen.

Till sist blev det slut på diskussion, samtal och teori. Vi fick tillfälle att ge oss ut i butiken och se hur det alkoholfria varorna presenterades och vilka olika sorter som erbjuds.

Hh

Samtal om alkoholfritt och dess placering i butik

De alkoholfria alternativen samlades dels på några större punkter i butiken och dels på småpunktet insprängt i det övriga sortimentet. Det senare för att påvisa det alkoholfria alternativet för den som i första han inriktar sig på alkohol.

Därefter vidtog provsmakning av tre olika sorters  alkoholfritt. Vid studiebesöket slut var det flera som passade  på att välja ut lite alkoholfritt och därefter passera kassan. Bland annat Margareta Svensson,  som från IOGT-NTO:s sida ansvarat för att studiebesöket genomförts. Tack för det! Och tack till Systembolaget för ett informativt och trevligt studiebesök. 

Första gången?

Första gången?

Under oktober månad genomförs Sober October. Det handlar om att ta sig en vit månad. Läs gärna om Sober October. Det är aldrig försent att ta sig en vit månad.

Text och bild: Bo-Teddy Olsson

Klicka på de små bilderna så blir de större.

davdavdavsdrdavdav

Av: , 2018-10-14

Kommentarsfältet är stängt.

IOGT-NTO
Box 12825
Stockholm Sweden
08-672 60 00